Васил Макаринов, 2009 год.
Европейското изкуство от векове познава изображения с музициращи персонажи. В някои случаи те са благородници, в други - създания с божествен произход. Сред инструментите, на които изпълняват своята музика още от средните векове и Ренесанса се откриват малки органи - позитив или портатив (напр. в прословутия Гентски олтар на Ян ван Ейк). След края на 16 и началото на 17 век започват да се появяват изображения на св. Цецилия, най-често със своя атрибут - органа (светицата е патрон на музикантите). В по-късното изкуство също фигурират изображения с органи - например при Прерафаелитите, а и не само.
Европейското изкуство от векове познава изображения с музициращи персонажи. В някои случаи те са благородници, в други - създания с божествен произход. Сред инструментите, на които изпълняват своята музика още от средните векове и Ренесанса се откриват малки органи - позитив или портатив (напр. в прословутия Гентски олтар на Ян ван Ейк). След края на 16 и началото на 17 век започват да се появяват изображения на св. Цецилия, най-често със своя атрибут - органа (светицата е патрон на музикантите). В по-късното изкуство също фигурират изображения с органи - например при Прерафаелитите, а и не само.
Къде в българската живопис можем да търсим изображения с орган? Старата българска живопис (преди Освобождението) няма как да ни предложи такива. След 1878, когато започва активното навлизане на европейска култура в България бихме могли да очакваме такива изображения, още повече, че голяма част от българските художници пътуват из страни като Германия и Франция. От тогава нататък започват да се появяват портрети на музиканти и изображения, представящи музициращи персонажи.
Роденият през 1888г. варненски художник Борис Георгиев (вдясно: фрагм

Техниката е темпера и молив върху фазер, а размера: 85х64 см. Картината е част е от колекцията на Вирджиния Джакомети, Италия.
___________
1. Цитат по Пламена Димитрова-Рачева - "Борис Георгиев от Варна"
Няма коментари:
Публикуване на коментар