08 септември 2011

Превод на рецензията от "Badische Zeitung" за концерта на Нева Кръстева в Шопфхайм

Както бяхме обещали, публикуваме българския превод на рецензията от "Badische Zeitung" за концерта на проф. Нева Кръстева в Шопфхайм.
Благодарности на Силвия Георгиева за превода!

Събота, 16.07.2011

КРИСТАЛНОСТ В ТЪМНИНАТА

Органово лято в Шопфхайм

Трептящите светлинни точки озаряваха органовите звуци в църковния кoраб. Първоначално нежни и плаващи, после като светкавици над мрачен тътнеж и трепет, които сякаш идваха от най-дълбоките недра. Впечатляващо е как голямата руска композиторка София Губайдулина, вероятно най-известната жена композитор на съвремието, реализира звукови контрасти в произведението си за орган “Светло и тъмно”: от нощта към светлината, тази блестяща яркост, кристалност в тъмнината, от изпълненото със светлина пространство в контраст със страдалческото, до звуци, напомнящи плач.
Не по-малко впечатляващо беше и изпълнението на тази творба от българската органистка Нева Кръстева, чиято интерпретация се отличаваше със своите живописна звукови сфери, характерни кластери, алеаторика и мистични речитативни гласове. Деликатната органистка и професор от София, която свиреше енергично на романтичния Войт орган, разкри на слушателите спектър от цветове и тонове: от най-тихите регистри, през изтънчена кластерна техника, до драматични звукови ефекти, тя създаваше преливаща от цветове атмосфера.

По отношение на драматичността, мистериозните звукови ефекти, мечтателната яркост и заредените със страст интензивни мотиви, произведението на Губайдулина остана ненадминато тази вечер. Огромно впечатление направи обаче и изпълнението на Кръстева на Постлюдията на чешкия композитор Леош Яначек от неговата Глаголическа меса. Блестящо и в стила на величественото пространствотя преодоля виртуозното органово соло с импозантния остинато педал и нарастванията на големия романтичен стил.

За своя концерт Нева Кръстева беше подбрала творби на руски, чешки и бохемски композитори – репертоар, който тук почти никога не се изпълнява. Произведения като Фугата в ла минор и Токатата в до мажор на бохемеца Борислав Чернохорски, издържани в бароков стил, или Фантазията на моцартовия съвременник Ян Кртител Кухарж.Нева Кръстева свири артикулационно изразително пиесите на бохемския барок;цветно, фино нюансирано и изпълнено с въображение тя избра регистрите на фантазията на класика Кухарж с ней-ното мощно начало и филигранно ,в стил рококо украсени пасажи.

Оцветени по руски в свиренето бяха Фугата на Михаил Глинка и Хоралните вариации на Сергей Танеев. В последните прави впечатление комбинацията на полифонични форми и по руски звучаща тема . Kръстева разви хоралната тема широко течаща, изгради динамично басо остинато и структурира виртуозно фугетата. В началото на концерта си органистката, която изцяло блестящо изчерпа звуковия спектър на двата органа, представи два хорала на Бах, между които “Когато сме в най-голяма нужда”. С Баховия хорал “От дълбока скръб викам към Теб” като бис, тя създаде звукова арка.

Розвита Фрай
Класика

Публикувано в печатен вид в Бадище Цайтунг 16. Юли.2011

Няма коментари: